Διαπαιδαγώγηση

Ενθαρρύνετε τα παιδιά να συλλέγουν αυτοκόλλητα: Βοηθάει στην καλλιέργεια της νοημοσύνης τους

By  | 


Γράφει η Αργυρώ Μουντάκη

Προχθές ήρθε ο γιος μου από το σχολείο φουριόζος. Είχε ανταλλάξει κάποια αυτοκόλλητα με έναν συμμαθητή του την προηγούμενη μέρα και την επόμενη ο συμμαθητής τα ζήταγε πίσω. Εγώ εντωμεταξύ είχα βρει κάπου μέσα στο σπίτι πεταμένο το εξώφυλλο του άλμπουμ με τα αυτοκόλλητα και θεωρώντας το σκουπίδι το πέταξα– μια από τις σπάνιες φορές που πέταξα κάτι τόσο απερίσκεπτα, συνήθως φυλάω και το πιο χαζό πράγμα – . Έπειτα και τα σκουπίδια, στον κάδο της γειτονιάς. Όταν λοιπόν ο γιος μου αναζήτησε το εξώφυλλο για να το επιστρέψει, άσχετα αν έπρεπε να επιστραφεί κάτι που είχε ήδη ανταλλαγεί, δεν υπήρχε πια. Άντε τώρα να του εξηγήσεις τι θα πει στο συμμαθητή του. Να ένα πολύ απλό αλλά από τα καθημερινά προβλήματα που μπορεί να μας ζαλίσουν το κεφάλι. Επέλεξα να αγοράσω ένα καινούριο άλμπουμ για το παιδάκι και να το δώσω στο γιο μου να του το δώσει. Έπειτα παρακολουθώντας το γιο μου με πόση προσήλωση και επιμέλεια τακτοποιούσε τα αυτοκόλλητά του συνειδητοποίησα ότι είναι μία πολύ ωφέλιμη δραστηριότητα για κείνον, καθώς τον ηρεμούσε να τα τακτοποιεί, μια διαδικασία που έκανε με μεγάλη αφοσίωση, και σκέφτηκα να ψάξω να βρω στοιχεία από επιστήμονες που να το λένε κάτι σχετικό. Και όντως βρήκα. Ιδού:

Ο Ράνκο Ράγιοβιτς ιδρυτής της Mensa στη Σερβία, Σλοβενία ​​και το Μαυροβούνιο, μέλος της Mensa Διεθνούς Επιτροπής για χαρισματικά παιδιά από το 2002 (πρόεδρος το 2010-2012) και νευροενδοκρινολόγος με εξαιρετικές ερευνητικές περγαμηνές αναφέρει στην πράξη πόσο ωφέλιμο είναι να ασχολούνται τα παιδιά με την συλλογή αυτοκολλήτων.

81_ranko_rajovic

“Η συλλογή με αυτοκόλλητα είναι ένα πολύ χρήσιμο παιχνίδι και θα ήθελα να συστήσω σε κάθε γονέα να πάρει αυτοκόλλητα στα παιδιά για να συμμετέχουν σε αυτή τη δραστηριότητα, ανεξάρτητα από το αν είναι αγόρια ή τα κορίτσια.”

 

“Επιτρέψτε μου αναφέρω ότι η ανάπτυξη των πνευματικών ικανοτήτων εξαρτάται από τη γενετική και το περιβάλλον. Φαίνεται ότι το έχουμε ξεχάσει αυτό, και σκεφτόμαστε λιγότερο για το περιβάλλον των παιδιών μας. Ωστόσο, το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να προσέξουμε είναι το γεγονός ότι οι συνδέσεις μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων συμβαίνουν στην ανάπτυξη από τη γέννηση μέχρι την ηλικία των πέντε ετών, ακόμη και μέχρι την ηλικία των επτά ετών και δώδεκα. Μετά την περίοδο αυτή, οι νέες συνδέσεις στον εγκέφαλο διαμορφώνονται ακόμα, αλλά δεν είναι τόσο ταχείες και δυναμικές όπως στην παιδική ηλικία. Υπάρχουν ιατρικές αποδείξεις ότι οι πνευματικές ικανότητες εξαρτώνται από τον αριθμό των συνδέσεων, οπότε είναι λογικό που η παιδική ηλικία είναι μια σημαντική περίοδος για την ανάπτυξη του παιδιού. Η διαδικασία της συλλογής αυτοκόλλητων μπορεί να βοηθήσει πολύ στη δημιουργία συνδέσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ανάπτυξη της μαθηματικής και λογικής σκέψης επηρεάζεται από τα παιχνίδια κατάταξης (όταν το παιδί έχει να ταξινομήσει ομάδες, ανάλογα με τα χρώματα, πχ. μπλε, πράσινο, λευκό …) και παιχνίδια ταξινόμησης μεγέθους (όταν το παιδί οργανώνει διαφορετικές ομάδες, ανάλογα με το μέγεθος, από το μεγαλύτερο προς το μικρότερο …).”

 

20140531_blp502

“Το παιδί που συλλέγει ποδοσφαιρικά αυτοκόλλητα για παράδειγμα μπορεί να μάθει πολλά πράγματα. Για παράδειγμα, μπορεί να μάθει τα ονόματα των παικτών, από ποιες χώρες προέρχονται, και τις ομάδες που παίζουν, εκτός από τις εθνικές τους ομάδες. Κάθε ημέρα τα παιδιά μετρούν πόσα αυτοκόλλητα χρειάζονται προκειμένου να ολοκληρωθεί η συλλογή τους. Μπορούν επίσης να ανταλλάσσουν διπλά αυτοκόλλητα με τους φίλους τους. Μερικές φορές παίρνουν 2-3 επιπλέον αυτοκόλλητα, ή χάνουν 2-3 αυτοκόλλητα κατά τη διάρκεια της ανταλλαγής.  Δημιουργούνται συναισθήματα με αυτόν τον τρόπο και αυτό είναι σημαντικό.  Επίσης τα αξιολογούν ανάλογα με το πόσο τα χρειάζονται. Για παράδειγμα, αν το παιδί χρειάζεται μόλις 5 αυτοκόλλητα για να ολοκληρωθεί το άλμπουμ, είναι έτοιμο να δώσει πολύ περισσότερα αυτοκόλλητα ως αντάλλαγμα, για να πάρει αυτά τα πέντε που χρειάζεται κ.λ.π.”

 

Ο Ράνκο Ράνγιοβιτς όταν τον ρωτούν στην συνέντευξη πόσα αυτοκόλλητα πρέπει να αγοράζουμε στα παιδιά τονίζει, ότι δεν χρειάζεται πληθώρα υλικών αγαθών, ότι τα παιδιά δεν θα πρέπει να έχουν ό,τι θελήσουν, η αγάπη μας για τα παιδιά δεν πρέπει να αποδεικνύεται με την αγορά πολλών αυτοκόλλητων, παιχνιδιών ή video games. Προτείνει ένα πακέτο την ημέρα ώστε τα παιδιά να μπορούν να μάθουν και να συγκρατήσουν τις πληροφορίες που δίνουν τα αυτοκόλλητα.

stickers_collection_by_goenz-d41kpqa

 

“Η ενασχόληση με αυτό το χόμπι καλλιεργεί και την λεπτή κινητικότητα των παιδιών. Είναι καλύτερο να διαρκεί αυτή η διαδικασία έναν μήνα ή και περισσότερο, αντί να ολοκληρώνεται το άλμπουμ σε 10 ημέρες.”

 

Ο Ράνκο Ράνγιοβιτς τονίζει ότι η αγορά πολλών παιχνιδιών δεν θα τονώσει την ανάπτυξη του παιδιού. Αν ένα παιδί παίρνει ό, τι θέλει, μπορεί να αναπτυχθούν αρνητικά γνωρίσματα του χαρακτήρα του όπως εγωισμός, εγωκεντρικός χαρακτήρας με ένα χαμηλό όριο υπομονής, αν οι γονείς αρνούνται να του αγοράσουν ό, τι θέλει. Αυτά τα παιδιά μαθαίνουν πώς να χειρίζονται τους γονείς τους.

635810217259586294-uscpcent02-6mqs1xmvzeo1hledg2mc-original

 

Στην ερώτηση γιατί είναι τόσο χρήσιμη η δραστηριότητα της συλλογής αυτοκόλλητων για την προώθηση της νοημοσύνης ο Ράνκο Ράνγιοβιτς απαντάει ότι οι σημαίες, τα σύμβολα, τα χρώματα, οι διαφορετικές εθνικότητες και φυλές των παικτών τα βοηθούν να μαθαίνουν να κατατάσσουν και να διαχωρίζουν. Υπάρχουν ακόμα πολλά παιχνίδια που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη των πνευματικών ικανοτήτων, όπως και κάθε τύπου άλλες συλλογές που κάνουν τα παιδιά.

 

“Η αναγνώριση των συμβόλων είναι η βάση για την ανάπτυξη της ψυχικής ταξινόμησης και την κατηγοριοποίηση, αυτά γνωρίζουμε ότι μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη των μαθηματικών και στη λογική σκέψη. Τα αυτοκόλλητα είναι πολύ καλό εργαλείο για την ανάπτυξη αυτή, δεδομένου ότι οι γονείς μπορούν να ζητήσουν από το παιδί: «ποια σημαία έχει μπλε χρώμα» ή «ποια σημαία έχει ένα σταυρό» ή μπορούν να αγοράσουν μια υδρόγειο σφαίρα και να δουν πού είναι οι χώρες που έχουν μάθει από τη συλλογή αυτοκόλλητων. Όταν βρίσκει τη θέση όπου μια συγκεκριμένη χώρα βρίσκεται (σε ​​μια υδρόγειο σφαίρα ή άτλαντα), τότε οι γονείς μπορούν να κάνουν ερωτήσεις, όπως: «Ποια χώρα είναι μεγαλύτερη, η Βραζιλία ή η Ιταλία», ή μπορούν ακόμη και να ζητήσουν να βρει τις τρεις ή τέσσερις μεγαλύτερες χώρες, χωρίς να ψάχνει σε αυτές (Βέλγιο, τη Βραζιλία, τη Βοσνία, Γερμανία). Οι γονείς θα πρέπει επίσης να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να ανταλλάξουν διπλά αυτοκόλλητα, για να μάθουν να παίζουν αλλά και να διαπραγματεύονται.”

20681067Με λίγα λόγια, μια πολύ ωραία δραστηριότητα των παιδιών μας, που καλό είναι να την ενθαρρύνουμε.

Πηγή

Σχολιάστε εδώ!