Εκπαίδευση
Δραστηριότητες που καλλιεργούν την λεπτή κινητικότητα
Ο μικρός γιος μου είναι αριστερόχειρας. Το ανακαλύψαμε από … ούτε κι εγώ θυμάμαι πότε. Δεν μας ενόχλησε, δεν μας προβλημάτισε, δεν τον ενθαρρύναμε αλλά ούτε και τον εμποδίσαμε. Τον αφήσαμε ελεύθερο. Όταν κάποια στιγμή στο προνήπιο πέρασε από εργοθεραπευτικό έλεγχο, μας είπαν ότι πρέπει να κάνει εργοθεραπεία για να εγκαταστήσει την αριστερόχειρη γραφή. Εκεί στις συζητήσεις με την εργοθεραπεύτρια έμαθα για τη σημασία της λεπτής κινητικότητας στην ηλικία αυτή.
- Διαβάζοντας του ένα βιβλίο να το προτρέπουμε να γυρίζει τις σελίδες ενός βιβλίου μία μία.
- Να παίζει επιτραπέζια παιχνίδια που απαιτούν τη ρίψη ζαριού. Θ πρέπει να ενώνει τα χέρια του σχηματίζοντας ένα κενό χώρο ανάμεσα στις παλάμες, να κουνάει το ζάρι και να το πετάει.
- Να ζωγραφίζει σε καβαλέτο.
- Να βιδώνει και να ξεβιδώνει παιχνίδια με τον κατάλληλο εξοπλισμό (ξύλινα ή πλαστικά κατσαβίδια, βίδες κτλ).
- Να βάζει και να βγάζει το καπάκι σε μπουκάλια νερού.
- Να παίζει παιχνίδια που απαιτούν το μοίρασμα και ανακάτεμα καρτών.
- Να φτιάχνει κολιέ και βραχιόλια περνώντας χάντρες, μακαρόνια, κουμπιά μέσα από νήμα/ κορδόνι.
- Να φτιάχνει μωσαϊκό επιλέγοντας πετρούλες διαφόρων χρωμάτων.
- Να κόβει με το χέρι μικρά κομμάτια γκοφρέ χαρτόνι, να το τσαλακώνει και να το κολλάει πάνω σε σχέδια.
- Να ζωγραφίζει χρησιμοποιώντας Stencil.
- Να προσθέτει χρώμα χρησιμοποιώντας σταγονόμετρο.
- Να αδειάζει το περιεχόμενο ενός ποτηριού (νερό, ζάχαρι, λάδι, ρύζι, αλεύρι) σε άλλο προσέχοντας να μην το χύσει.
- Να μεταφέρει με κουτάλι ή μικρή σέσουλα νερό, ρύζι, φασόλια, αλεύρι κτλ από ένα πιάτο σε άλλο χωρίς να του πέφτουν.
- Να ρίχνει ένα –ένα κέρματα σε κουμπαρά ή σε κουτί με κατάλληλη σχισμή.
- Να ξύνει με απλές ή μεγάλες ξύστρες μολύβια και ξυλομπογιές.
- Να κουμπώνει και να ξεκουμπώνει κουμπιά, να ανοιγοκλείνει φερμουάρ και να δένει κορδόνια.
- Να φτιάχνει πύργο με τουβλάκια στο τραπέζι και στο πάτωμα.
- Να φτιάχνει κατασκευές με τουβλάκια σε διάφορα σχήματα και με διαφορετική κατασκευαστική δυσκολία.
- Να μαζεύει μικρά αντικείμενα (όσπρια, μακαρόνια, οδοντογλυφίδες, χάντρες, κέρματα, μαγνήτες) ένα -ένα και να τα τοποθετεί σε κουτί.
- Να γυρίζει ανάποδα κέρματα, νομίσματα, πούλια ή κουμπιά χωρίς να μεταφέρει στην άκρη του τραπεζιού.
- Να μετράει μία –μία τις χάντρες σε αριθμητήριο.
- Να βάζει συνδετήρα στα χαρτιά πριν τα παραδώσει.
- Να φτιάχνει μικρές μπάλες με πλαστελίνη, χρησιμοποιώντας μόνο τις άκρες των δακτύλων του.
- Να φτιάχνει μπάλες με πλαστελίνη, χρησιμοποιώντας τις παλάμες του.
- Να προσπαθεί να βρει μικρά αντικείμενα κρυμμένα μέσα σε πλαστελίνη.
- Να χρησιμοποιεί ξυλάκια και οδοντογλυφίδες για να φτιάξει σχέδια με πλαστελίνη.
- Να κόβει πλαστελίνη με πλαστικό μαχαίρι. Σε όλες τις δραστηριότητες με πλαστελίνη εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί ζυμάρι ή πηλός.
- Να κόβει (με το χέρι του και με το ψαλίδι) χρωματιστά χαρτιά σε κομματάκια ή εικόνες από περιοδικά και να φτιάχνει κολλάζ.
- Να μαζεύει αντικείμενα (κυβάκια, ζάρια, φασόλια, μακαρόνια, μπάλες κτλ) χρησιμοποιώντας λαβίδες διαφόρων μεγεθών ή μανταλάκια.
- Να φτιάχνει αλυσίδες με μικρούς ή μεγάλους κρίκους. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιήσει συνδετήρες.
- Να γεμίζει εικόνες χρησιμοποιώντας αυτοκόλλητα.
- Να βάζει και να βγάζει μανταλάκια στην απλώστρα ή σε κάποιο κουτί.