Συμπεριφορές που αποκλίνουν από τις φυσιολογικές, μπορούν να κρύβουν κάποιο πρόβλημα ως προς την ομαλή ανάπτυξη και κατάκτηση δεξιοτήτων του παιδιού.

Οι Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές (ΔΑΔ) ή αλλιώς Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) συνδέονται με χαρακτηριστικά, τα οποία διαπιστωμένα οφείλονται στο φάσμα του αυτισμού στο σύνδρομο Άσπεργκερ.

Χαρακτηριστικά που σχετίζονται με τον αυτισμό είναι η μειωμένη έως μηδαμινή κοινωνική αλληλεπίδραση και φυσιολογική επικοινωνία αλλά και η απόκλιση από συμπεριφορές που θεωρούνται στερεοτυπικές. Για να επιβεβαιωθεί κάποια διαταραχή είναι απαραίτητο να διαγνωστεί με συγκεκριμένα εργαλεία.

Ο αυτισμός λοιπόν, είναι μία διαταραχή με κυρίαρχα τα παραπάνω χαρακτηριστικά, που το άτομο τα έχει δια βίου. Διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο μόνο ως προς τα συμπτώματα που παρουσιάζονται ανάλογα με την ηλικιακή βαθμίδα. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία αύξηση περιστατικών, που έχουν διαγνωστεί μετά από εξελιγμένες διαγνωστικές διαδικασίες.

Ποια τα αίτια του αυτισμού;

Εκπαιδευτικοί και αναλυτές παγκοσμίως έχουν επενδύσει πολύ χρόνο στην εύρεση των αιτιών του αυτισμού. Δεν υπάρχει μία και σαφής απάντηση σχετικά με τις αιτίες του αυτισμού καθώς ύστερα από έρευνες έχει αποδειχθεί ότι υπάρχουν αποκλίσεις ως προς την εγκεφαλική λειτουργία των αυτιστικών ατόμων.

Είναι σημαντικό σε αυτό το σημείο να διευκρινίσουμε ότι ο αυτισμός δεν αποτελεί πάθηση, ούτε σχετίζεται η εμφάνισή του με κάποιο αρνητικό συμβάν που έχει προκύψει κατά την ανάπτυξη του παιδιού.

Ποια τα χαρακτηριστικά του αυτισμού;

Ο βαθμός σοβαρότητας των συμπτωμάτων του αυτισμού διαφέρει από άτομο σε άτομο. Για παράδειγμα το 75% των παιδιών που έχουν διαγνωστεί με αυτισμό παρουσιάζουν νοητική στέρηση ενώ ένα άλλο ποσοστό παρουσιάζει υψηλό δείκτη νοημοσύνης.

Βασικά χαρακτηριστικά που μπορεί να φανερώνουν αυτισμό:

  • Διαταραχές στην ανάπτυξη του λόγου
  • Αποφυγή βλεμματικής και σωματικής επαφής
  • Μη κατανόηση συναισθημάτων
  • Άνιση κατανομή δεξιοτήτων (π.χ. νοητική στέρηση αλλά άριστη ικανότητα μαθηματικών υπολογισμών)
  • Μικρή δραστηριοποίηση, προσκόλληση ή εμμονές σε κινήσεις
  • Ευαισθησία σε θορύβους

Πως γίνεται η διάγνωση και το τεστ αυτισμού;

Εάν αναγνωρίζεται κάποια από τα παραπάνω χαρακτηριστικά στο παιδί σας, τότε ο παιδίατρός σας ή ένας παιδοψυχίατρος μπορεί να σας καθοδηγήσει. Υπάρχουν ειδικά κέντρα, τα οποία επιβεβαιώνουν ύστερα από αξιολόγηση και ειδικά τεστ την ύπαρξη διάχυτης αναπτυξιακής διαταραχής από έναν κύκλο επιστημόνων όπως είναι λογοθεραπευτής, ο εργοθεραπευτής, ο παιδοψυχολόγος και ο ειδικός παιδαγωγός.

Κατόπιν, υπάρχει δυνατότητα να στηθεί ένα μακροχρόνιο πρόγραμμα παρέμβασης προκειμένου να βοηθηθεί πρωτίστως το παιδί και κατ’ επέκταση όλη η οικογένεια. Οι κυριότεροι στόχοι είναι η κοινωνική αλληλεπίδραση, η επικοινωνία, η κατάκτηση ικανοτήτων και δεξιοτήτων και η συνολική λειτουργικότητα στο περιβάλλον που ζει το άτομο.

Τα τεστ αυτισμού, περιλαμβάνουν λογοθεραπευτική και εργοθεραπευτική αξιολόγηση και αισθητηριακή ολοκλήρωση, σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα.

Ποιες μορφές αυτισμού υπάρχουν;

Το λεγόμενο φάσμα του αυτισμού, υποδηλώνει ότι ο αυτισμός δεν έχει μία συγκεκριμένη μορφή, αφού και η συμπτωματολογία και οι διαταραχές διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Θα λέγαμε ότι ο αυτισμός είναι μία συλλογή διαφορετικών διαταραχών που έχουν παρόμοια συμπτώματα και εκδηλώσεις.

Ποια η κατάλληλη αντιμετώπιση για θεραπεία του αυτισμού;

Πολλές έρευνες αποδεικνύουν ότι η πρώιμη παρέμβαση σε όσο το δυνατόν πιο μικρή ηλικία είναι σωτήρια για τα άτομα με αυτισμό. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι καμία παρέμβαση όσο εξατομικευμένη και να είναι δεν μπορεί να «θεραπεύσει» τον αυτισμό. Το μόνο που γίνεται με τις διάφορες εκπαιδευτικές διαδικασίες είναι το άτομο να συνεχίσει αυτόνομα και λειτουργικά -όσο γίνεται- τη ζωή του, με μειωμένη συμπτωματολογία.

Η αντιμετώπιση του αυτισμού θα λέγαμε ότι χωρίζεται στην ψυχοθεραπευτική προσέγγιση για αντιμετώπιση διαφόρων φοβιών, στην φαρμακευτική αγωγή (ιδιαίτερα σε περιπτώσεις υπερκινητικότητα και επιθετικότητας), στην συμπεριφορική αντιμετώπιση (π.χ. πρόγραμμα TEACCH).

Υπάρχουν παιχνίδια για παιδιά με αυτισμό;

Παρατηρώντας ένα παιδί με αυτισμό, δεν θα βρούμε την τυπικότητα ενός παιδιού που παίζει με τα παιχνίδια του. Ενώ αρκετά αυτιστικά παιδιά έχουν την ικανότητα να οργανώνουν και να εμπλέκονται στους κανόνες ενός παιχνιδιού, ωστόσο το παιχνίδι το ανάγουν σε πολύ συχνή επανάληψη κινήσεων και δραστηριοτήτων που μπορούν να επαναλαμβάνουν για ώρες ή για ολόκληρες μέρες παρουσιάζοντας αντιδραστική συμπεριφορά, όταν το παιχνίδι ξεφύγει από τη διάσταση που έχουν συνηθίσει. Τα παιχνίδια συγκέντρωσης και τα επιτραπέζια είναι πολύ ενδιαφέροντα για ένα παιδί που ανήκει στο φάσμα του αυτισμού. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζετε ότι αν το παιχνίδι χρησιμοποιηθεί σωστά, τότε μπορεί να κάνει τα παιδιά με αυτισμό να ανακαλύψουν συναισθήματα και τις διαπροσωπικές σχέσεις με το περιβάλλον τους.

Πηγή:mandou/Αναπτυξιακό κέντρο

Τιμήστε μας με ένα like στη σελίδα μας στο facebook parents24.gr – 24 ώρες γονείς,
στο Instagram: https://www.instagram.com/parents24.gr